mörkrädd

det mesta idag har varit tungt och dystert och det är inte enbart på grund av vädret och gårdagens hårda arbetande i tolv timmar. ville skriva några tankar om valet och allmän idioti, men ändrade jag mig och undrade vad jag (och ni) skulle få ut av det. sen insåg jag att ämnet nu under allt för lång tid varit alldeles för tabu-belagt och bestämde mig för att det får bära eller brista. i korthet, hämtat ut filippas och marias extremt kloka debatt, ger jag er:

sd är rädda för mörka, jag blir fan mörkrädd när jag inser hur fel det har gått. det som har hänt är långt ifrån rätt, men ändå så förståeligt. det som är skrämmande är hur ingen kunde förstå, förutsätta, detta tidigare. förutsätta att medias bojkott skulle leda till att sd blev inröstade. att en total avsaknad av hänsyn till människor vars politiska åsikter skiljer sig från "normens", bara skulle göra missnöjet hos den extremistiska oppositionen ännu starkare. att människor utan internet eller av ren lathet inte skulle kunna läsa och ta till sig deras åsikter och inse att det för sd inte handlar om mer än 1) en icke finansierbar (och naturligtvis enligt mig främlingsfientlig) invandringspolitik, 2) liknande brottsåtgärder som alliansen förespråkar och 3) att ge pensionärerna mer pengar och bättre mat (vilket känns mest som något hastigt nerkladdat enbart för att ha en tredje punkt).

hade vi satt åkesson i en debatt hade han kanske sagt så här: "i syfte att bromsa segregationen och underlätta situationen för redan invandrartäta kommuner skall asylsökande bo på anvisad förläggning till dess att frågan om uppehållstillstånd är behandlad" eller "svenska traditioner, värderingar, regler och lagar skall vara normgivande i hela det svenska samhället". kanske hade han hasplat ur sig: "en förutsättning för att få återvandringsstöd är dock att man avsäger sig sitt svenska uppehållstillstånd och eventuella medborgarskap för all framtid" och "den mångkulturella samhällsordningen är i dag ett allvarligt hot mot den inre sammanhållning och stabilitet som utgör grunden för hela den solidariska svenska välfärdsmodellen. vi vill därför helt avveckla de skattefinansierade anslagen till de verksamheter som syftar till att befrämja den mångkulturella samhällsordningen". ALLTSÅ. de i den svenska befolkningen som då inte hade insett att det både är FEL och oerhört TRÅKIGT med en sådan politik, de hade vi kunnat kalla sjuka. sjuka i huvudet. men det är å andra sidan andra sidan också, om ni förstår vad jag menar.

hade kunnat citera sjukligheter i oändlighet. orkar inte mer. läs själv här! upplysthet hade stoppat gårdagens fail. om fyra år ställer vi det till rätta!

comments

comment here:

name:
remember me?

e-mail: (doesn't show)

URL/blog:

comment:

trackback

RSS 2.0